Eindelijk CITYSCAPE gaan bewonderen aan de Guldenvlieslaan te Brussel, ontworpen door designer Arne Quinze, die het project beschrijft als bezinning en communicatie, stilte en interactie tegelijkertijd, een uitleg die we van hem gewend zijn. Ondanks zijn uitleg, zelfverheerlijking of doorgedreven commercieel design, moet ik toegeven dat dit project werkt, verrast en uiteindelijk wel doet waarvoor het bedoeld werd: als een aanklacht tegen het gebrek aan stedenbouwkundige visie in Brussel, tegen de verloedering van zogenaamde 'trendy spots' en een opkikker van formaat tegen de saaiheid van het bestaan in de stad, die in Brussel nog steeds in de verf wordt gezet door het vals 'ver-art-nouveau-en' van het straatbeeld. Vanmorgen las ik dat een tweede project van hem momenteel wordt opgericht voor het Vlaams Parlement, 'The sequence' onder protest van 1 partij, U weet wel welke. Ik ben curieus...
Arne Quinze heeft het genoegen u uit te nodigen op de officiële opening van The Sequence met klank en lichtspel. The Sequence, een 80 meter lange en 15 meter hoge sculptuur, brengt beweging in de stad en slaat een brug tussen mensen. Op een unieke locatie over de hele breedte van de straat, verbindt de installatie het Vlaams Parlement met het Huis van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers.
Zondag 16 november 2008 — 18h
Vlaams Parlement, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
Dat klinkt wel mooi zo, want Brussel is vaak een beetje vies. Maar wat is ver-art-nouveau? Is dat als je uitkijkt over de stad van op afstand?
BeantwoordenVerwijderenver-art-nouveau-ing is de tendens om Brussel terug in een vals art-nouveau kleedje te moeten steken, zoals lantaarnpalen, banken, kiosken, zelfs de bussen met krullen en het uitzicht van 100 jaar geleden.
BeantwoordenVerwijderen