Oktober 2011 was de eerste keer dat ik Peter Callebouts' woning aanschouwde, samen met enkele andere van zijn huizen in Nieuwpoort. Vandaag ondernam ik een nieuwe bedevaart te voet vanuit Oostduinkerke. Blij dat er in België ooit razend knappe architectuur werd gemaakt, meestal door idealisten, wars van kapitaalverwerving en boordevol visie. De superieure kwaliteit, geinspireerd door de Japanse architectuur, in de duinen (beperkt tot het perceel zelf, want het idee om de percelen onmerkbaar door te laten lopen in een natuurlijk duinenlandschap vond geen gehoor bij de promotor) steekt schril af tegen de huidige toestand van de woning. Even later staan we terug tussen de troosteloze betonwanden en pseudo-cottage buildings, een lege kerststal tegen het politiebureau, verbodsborden aan de rand van een triest plein naast appartementen met parkingzicht en plastieken buxusbollen op verlaten terassen, Vlaamse onafhankelijkheid gaat hierin geen verbetering brengen vrees ik.
1 feb 2013
bezeten


24 jan 2013
Het Huis Happaert
Openbaar · Door Het Huis Happaert
29 december 2012 om 16:00 tot 4 februari om 19:00
Hij schildert, danst, verhuurt een trendy dakappartement en runt een Bed & Breakfast. Reden genoeg om hem als talentvol te beschouwen en hem de vraag te stellen of hij zich in onze POP UP VITRINE wilde nestelen voor een tijdje. Tot 4 februari exposeert hij in onze POP UP VITRINE op de Kleine Markt 10, Antwerpen. Loop er zeker eens langs!
Charisma voor schapen
![]() |
acryl op karton |
Ik zag een zilverreiger, zwaar en elegant tussen de kale stammen van waaibomen vertikaal omhoog vliegen, met een zware vleugelslag, het drong pas enkele seconden later door dat het een witte reiger was, bijna een vanzelfsprekendheid in deze witte vlakte. Achterin mijn auto lag een fles propaan, de winkel in Oosterlo met boerenklanten rond nieuwe kachels, de boerin de lelijkste vrouw die ik ooit zag, met versleten, vleeskleurige laarsjes met een hak, een lap stof als rok, handen in de plastiek anorak gestoken, een bril met dikke glazen en haar als een nest, kon mij niet verder helpen. Aveve langs het betonbaantje had wel een verzameling bommen in voorraad. Het is ijskoud, er zijn geen mensen in dit landschap buiten mij en m'n zus die ik had uitgenodigd als proefkonijn voor een workshop schilderen in de sneeuw, iets waar ik dit jaar graag meer werk van zou willen maken. We hebben gedronken, veel gedronken, gelachen, gehuild en ruzie gemaakt, geroepen, getierd, rustig gelezen over het charisma van Adolf Hitler, het boek leest als een trein en is in deze onrustige politieke tijden waanzinnig interessant, het manipuleren van de massa die kreunt onder een loodzware economische crisis die gebruikt wordt om een pseudo-goddelijke en ondemocratische dictatuur te verwezenlijken gebaseerd op een vals keizerlijk en superieur rasgevoel. Het leven is een moeilijke en uitermate zware opgave, zeker als je het onderste uit de kan wil halen, tegenslagen een onderdeel ervan. In diepe afgronden lijkt een goddelijke redder aantrekkelijk maar onrealistisch. Witloof met krielpatatjes, olijven en pijpajuin blijkt een heerlijk combinatie in het bos. Buiten springt een waterleiding onder luide knal, water spuit de sneeuw in en vormt onmiddellijk een zich uitbreidende plas ijskoud water die zich een weg zoekt tussen verrotte bladeren en zand. Ik sluit de hoofdkraan af in de ondergrondse put met spinnen en vertrek voor een grote wandeling langs de Nete die ouderwets door het landschap kronkelt, geen rechte lijn met zicht vooruit, niet echt duidelijk waarom er kronkels zijn. De weg wordt er alleen maar langer door maar de zichten op de omgeving veranderen voortdurend en houden het boeiend. Het schaap ziet mij en loopt uit angst naar de andere kant van de weide, het bruine lam naast de verroeste ton volgt gedwee. Binnenkort wordt het opgegeten. Hitler was er diep van overtuigd dat we als mens anderen moeten opeten of opgegeten worden, er zou geen andere keuze zijn... ik heb mijn twijfels.
stift op papier
18 jan 2013
17 jan 2013
portret
En dan na al die jaren en het bekijken van David Hockney, riep olieverf me terug op het matje. Ik begin aan een portret, net zoals ik vier jaar geleden begon, de geur van terpentijn, de vette substantie, maar met de ervaring van de voorbije, lange strijd. Ik denk dat ik weer geen tv kijk vanavond...
15 jan 2013
bekehr dich! Hockney lebt!


![]() |
Kranhaus buildings Architect: BTR (Bothe, Richter, Teherani, Hamburg) |
14 jan 2013
13 jan 2013
in the mood for love?
Eindelijk... In the mood for love. Na drie dagen dansen waaronder een intensieve workshop met Peter Jasko die de lichamelijke mogelijkheden en daarbij geestelijke expansies vorm geeft, leg ik me uitgeput neer voor het scherm en bekijk Wong Kar-Wai's meesterwerk. Mij treft vooral de extreem esthetische benadering en sfeer, de perfecte combinatie van vertraagde beelden en muziek, de DVD stopte in het midden en vertikte om verder te spelen, maar dat doet me niets, ik werd gebeten, zal het vervolg misschien later bekijken. Of niet... het belangrijkste is dat even een deur op een kier werd gezet en mijn hart iets ruimer kon pompen dan normaal. En dat is levensbelangrijk.
9 jan 2013
penselen
het grote niets
U had het door, ik zat drie dagen alleen in het bos. Er gaat van alles door mijn hoofd, nieuwe ideeën maar ook die stem die zich afvraagt of ik wel geslaagd ben in het leven, om als volwassen man kluizenaar te spelen in een natuurgebied, volledige stilte, een fazant die de open deur passeert en me zelfs niet opmerkt, het geschreeuw van de uil, de mannelijk oehoe of het vrouwelijk gekrijs, de regen door de kale takken. Ik stook de sauna, lig nadien naakt op een bank onder de grijze hemel, het regent zacht. Het is vroeg donker dus kruip ik in m'n slaaphoek en besef hoe belangrijk stilte is, akkoord het wekt vragen op, aangename en minder aangename vooral als het de invulling betreft van aangeleerde verwachtingen of economische vereisten om geslaagd te zijn. Het leven dient zich aan in al zijn absurditeit, niets is wat het lijkt en alles is subjectief, alweer die vraag wat nu eigenlijk de bedoeling is. Tenzij dit de bedoeling is, het zoeken en afvragen. En bijsturen, want uiteindelijk is een ontdekkingstocht misschien nog altijd fijner dan... vult u zelf maar in.
het geheim II
Roerloos frontaal
stokstijf of half voorover gebogen
vertikaal gegroefd met afhangende armen
vol fijne draden
of horizontale lijnen in een neerdruipend gezicht
de voeten op een zachte mat
op zuur en bruin naar vergeelde haren
een hoop oud papier
Achterin kruipt de groep
en houdt z'n vingers stevig dicht
bij de knoestig oude ledematen
verdwijnend in het donker
Dode vlammen springen de lucht in
de mist in vlagen
over m'n hoofd
bewierookt de stilte
van het geheim
het geheim
Roerloos staan ze voor mij, recht of voorover gebogen, bruinrood en vertikaal gegroefd
met neerhangende takken vol fijne, grijsgroene naaldgroepen,
bemoste witte met horizontale lijnen in hun vreemd neerdruipende gezichten in groep bijeen, de basis in een plak mos.
De bodem verloopt van zuur en bruin naar vergeeld, kort gras, hier en daar een hoop bijeengewaaid verdord eikenblad.
Achterin kruipt een groep rododendrons en houdt z'n leren blad stevig dicht
bij de knoestig oude takken, de bosrand verdwijnt in het donker.
Oude vlammen springen de lucht in, de rook van verbrand hout vliegt in vlagen
over mijn hoofd het bos in,
bewierookt de stilte en het geheim.
Abonneren op:
Posts (Atom)