BEMF-BRUSSELS ELECTRONIC MUSIC FESTIVAL
Het label Raster-Noton werd opgericht in 1996 in Chemnitz (ex-DDR) door Olaf Bender, Carsten Nicolai en Frank Bretschneider, alle drie muzikanten, videasten en grafici. Het label verenigt de pioniers van de Duitse elektronische muziek die zich in een radicaal minimalisme hebben gestort en hun muziektaal bewust tot enkele signalen hebben beperkt: golvingen, microklanken, gekras, getik... Afspraak dus in de Henry Le Bœufzaal voor een quasi moleculaire muzikale ervaring, met abstracte videoprojecties die via beelden de sonore prikkels ontcijferen, in BOZAR, zie http://www.bozar.be/activity.php?id=8751&selectiondate=2009-02-03



Ik ontdekte Bretschneider lang geleden in het kleine CD-winkeltje vlak achter de grote markt van Brussel met een zeer uiteenlopend muziekaanbod maar ondertussen niet meer bestaande, en ben sindsdien in de ban. Electronische muziek kan ongemeen boeiend zijn en het aanvoelen van materie in de wereld overbrengen. Op de CD Aerial Riverseries bijvoorbeeld componeert Bretschneider electronische landschappen aan de hand van luchtfoto's van rivierbeddingen door Olafur Eliasson. Computermuziek houdt meer grafisch en visueel componeren in, met gebruik en onderzoeken van alle muziekaspecten zoals tijdverdeling, geluidssterkte, toonhoogte, dynamiek, frequentiespectrum, enz en vormt zo een akoestisch equivalent van de landschapfoto's.
http://www.deezer.com/track/356260

Modernisten geloofden dat een open en propere ruimte of compositie het beste platform was voor de uitvoering van artistieke zelf-realisatie. Kalk werd gebruikt om wanden van ziekenhuizen, of massagraven te desinfecteren. Wit werd daardoor synoniem voor proper. Moest kalk geel gezien hebben hadden we nu gele musea... (Olafur Eliasson)
Luister naar Bretschneider:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten